Min tid i Rom har fått mig att återigen undra över att
människokroppen i bildkonsten visas från ett egentligen oförändrat perspektiv under
tusentals år. Teknikerna varierar, och på senare tid har olika -ismer följt på
varandra, men subjektet är fortfarande en människa sedd från ett lämpligt
avstånd.
Ett av de mest klassiska exemplen är förmodligen
"Venus Pudica" - den blygsamma Venus. Det finns otaliga kopior och
versioner av den ursprungliga grekiska skulpturen i museerna här i Rom. En
fransk lärobok från 1700-talet ger till och med mycket exakta mått för
skulptören om hur man skapar den perfekta Venusfiguren. Så viktig har den här kvinnogestalten
varit. 
|  | 
| Bilden härstammar från Jyrki Siukonens föreläsning som han höll för studerande och stipendiater vid Villa Lante om den antika skulpturtraditionens betydelse. | 
Här några av mina teckningar
gjorda ur det varseblivande och upplevande subjektets perspektiv. Jag utforskar
den ömtåliga gränsen mellan vad som uppfattas med sinnena, vad som ingår i
kroppens eget vetande och dess orientering i världen – être au monde,
som fenomenologer skulle säga. 
|  | 
| Morgongymnastik på Janiculum-kullen. Ölpause på papper, A3. | 
|  | 
| Venus pudica med frottehandduk. Kol på papper, A2. |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
 |  | 
| Bebisar. Kol på papper, A2. | 
|  | 
| Siesta. Ölpause på papper, A3. | 
|  | 
| Drottning Kristina -dagen börjar. Blyerts på papper, A4. | 
|  | 
| Rom. Ölpause på papper, A4. | 
|  | 
| Trapporna i Villa Lante. Ölpause på papper, A4. | 
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti