lauantai 4. lokakuuta 2025

Groteskt? Ja, tack!

 

Efter en första känsla av förvåning måste jag erkänna att jag börjar njuta av dessa tak- och väggmålningar, som är delvis dekorativa, delvis föreställande. Motiven är ofta helgalna, och just denna fantasifullhet är det jag tycker om. Jag älskar hur ett växtmotiv förvandlas till en omöjlig halv-människa, som i sin tur blir en märkligt förvriden svan och en blomdekoration. Ofta är motiven målade luftigt, så att mycket tomrum lämnas mellan dem.

Jag lärde mig mer om detta 25.9. under en föreläsning av professor Eric Moorman om grotesker i antiken och renässansen. Föreläsningen ingick i Amos Anderson -föreläsningsserien vid Villa Lante. På 1500-talet återupptäcktes kejsar Neros Domus Aurea, vilket inspirerade uppkomsten av denna groteskstil. Moorman visade med många bildexempel hur förebilder till grotesker finns både i Neros palats och bland annat i freskomålningarna i Pompeji.

Föreläsningen i Villa Lantes "Salone" under freskomålningar från 1500-talet.

 

Det jag tyckte var särskilt intressant i föreläsningen var samtidskritikers åsikter: hur dessa "onaturliga" "explosioner av galenskap" kritiserades redan under antiken. Grotesker är bara dålig konst, åtminstone enligt Horatius (född 65 f.v.t.). "Vad som upptill är en vacker kvinna slutar nedtill i en svart och ful fisk.”

Även Vitruvius (född omkring 70 f.v.t.) skrev fördömande om dessa motiv. Senare kritiserade konstnären och konsthistorikern Vasari (1511) sin samtids grotesker som löjeväckande målningar.

En sak som jag fortfarande skulle vilja klargöra för mig själv är kyrkans inställning till grotesker. Moorman nämnde att antika grotesker kan ses som en del av den dionysiska värld de representerar. Han nämnde också att de senare ansågs olämpliga i kyrkliga sammanhang. Detta väcker några ganska stora frågor om förhållandet mellan kristna bilder och berättelser och det antika arvet och den hedniska världen.

 

Till min glädje kunde jag konstatera att även i Villa Lante finns just sådana akantusmotiv som Vitruvius fördömde – där växtornamenten förvandlas till mansgestalter.


Dörr med dekorationer i grotesk stil i Palazzo Corsini som fungerar som konstmuseum. 

Grotsk människo-svan i Villa d'Este, Tivoli, utanför Rom.  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti